Net als jij, ben ook ik een drukke mama. Naast de praktijk heb ik ook nog een deeltijdse job als praktijkassistente in een grote huisartsenpraktijk en ben ik mama van twee actieve dochters van 9 en 11. Net als jij, kom ik ook vaak tijd tekort. Mijn job, mijn praktijk, ons huishouden, onze kinderen, onze hond, de hobby's van de meisjes, het vraagt allemaal tijd en aandacht. Hoe zorg je ervoor dat je toch nog tijd voor jezelf overhoudt? Vijf tips om tijd vrij te maken. Tijd om 's avonds lekker in bad te gaan. Tijd om tussendoor in je favoriete magazine te duiken. Tijd om even te gaan zitten met een koffietje. Tijd om een spelletje te spelen voor je kind gaat slapen. Zelf al heb je het nog zo druk ... 168 uur per week Per week hebben we 168 uur, 24uur per dag ... dat geldt voor elkeen van ons. Gemiddeld slapen we 8 uur per dag en werken we 8 uur per dag. Wat gebeurt er in die overige 8 uur per dag of 56 uur per week? Tijd is kostbaar en schaars en toch laten we haar vaak zoals zandkorrels door onze vingers glippen. Heb jij er al eens bij stil gestaan hoeveel uur per week verloren gaat? Wanneer je voor de televisie ligt ze zappen. Wanneer je voor de zoveelste keer door je mails en social media scrolt. Wanneer je alweer staat aan te schuiven aan de kassa bij de supermarkt. Wanneer je handdoeken staat te strijken. Heb je er al eens bij stil gestaan hoeveel tijd je verliest door te multi tasken? Herken je dit? Je staat te koken wanneer je plots hoort dat de wasmachine klaar is. Snel die machine leegmaken en ophangen, dat scheelt je straks weer een pak werk bij het strijken. Onderweg zie je nog een leeg flesje liggen dat je gelijk in het PMD gaat gooien. Opgeruimd staat netjes, toch? Terug aangekomen, merk je dat je eigenlijk langer wegbleef dan gedacht en mag je de aardappelen weggooien wegens aangebrand. Je doet het vast ook omdat je het zo gewend bent en omdat het de meest efficiënte manier lijkt. Tijd is niet iets wat je hebt. Tijd is iets waar je voor kiest. Je kan natuurlijk verder blijven doen, zoals je al zo lang bezig bent. Waarom niet. Je kan er ook voor kiezen om het vanaf NU anders aan te pakken! 5 Tips voor meer tijd. 1/ Blijf baas over jouw tijd "Wat heb ik nu vandaag eigenlijk gedaan?" "De dag is voorbij gevlogen en ik heb niets gedaan!" Herkenbare uitspraken? 's Morgens, nadat je de kindjes naar school brengt, installeer je je met je laptop aan de keukentafel. De hond ligt je vanop de mat aan te kijken. Juist, je wou eigenlijk kort gaan wandelen op de dagen dat je van thuis werkt. De computer blijft onaangeroerd achter, je maakt snel een rondje in het park vlakbij. Inmiddels is het half tien, je zet een kopje koffie en kruipt achter de computer. Eerst je mails doorlezen en snel even rondsnuffelen op de sociale media. Voor je het goed en wel beseft, is het tien uur. Vandaag wou je toch dat verslag afwerken. Opeens schiet je te binnen dat je nog een cadeautje nodig hebt voor je metekind. Snel een bestelling doen op de webshop. Ondertussen piept de wasmachine. Snel hang je de was op. Hier en daar ruim je wat op. Half twaalf ... binnen een uurtje komen de meisjes thuis eten. Je start alvast de soep en het avondeten op. Een halve dag is voorbij en het verslag is nog maar half weg. Spring jij zowel thuis als op het werk ook van hot naar her? Lijkt het alsof je steeds brandjes blust en achter de feiten aanholt? Rush je doorheen je dag? Het ene na het andere eist dringend jouw aandacht. De adrenaline schiet steeds weer door je lijf heen. Lijst eens alle taken, activiteiten en rollen op die dagdagelijks jouw tijd opeisen. En deel ze dan in, in het prioriteitenkader van Stephen R. Covey. Het kader bestaat uit 4 kwadranten. Op de ene as staat dringend tegenover niet-dringend. Op de andere as staat belangrijk tegenover niet-belangrijk. Wat al dan niet belangrijk is, bepaal jij natuurlijk zelf. In het eerste kwadrant noteer je alle taken die dringend én belangrijk zijn. Er hangt een deadline (al dan niet van boven af) aan vast. Het gaat om crisissen, brandjes blussen. Zaken die NU actie vragen. In het tweede kwadrant noteer je datgene wat wel belangrijk is maar niet dringend. Hier schuilt het gevaar, want deze dingetjes worden meestal uitgesteld. Dat verslag, die voorbereiding voor een meeting, ... Denk aan alle langetermijnprojecten, aan preventie, proactieve taken, netwerking, planning, professionele en persoonlijke ontwikkeling, maar ook zelfzorg, tijd met je gezin of vrienden. PLAN deze zaken in je agenda voordat ze helemaal verdwijnen onder je dagdagelijkse taken. In het derde kwadrant komen de taken die dringend zijn maar niet belangrijk. Denk maar aan dramatelefoontjes of je baas die om de haverklap rapporten, documenten etc opvraagt. Sommige huishoudelijke taken kan je vast ook wel toevertrouwen aan je kinderen (naargelang hun leeftijd zijn er zeker wel al een aantal taakjes die ze zelfstandig kunnen doen) of aan je partner. Misschien doen ze het niet op jouw manier maar het is alvast iets wat jij van je lijstje mag schrappen. In het vierde kwadrant komt alles wat niet dringend en niet belangrijk is. Zappend voor de televisie hangen, doelloos scrollen door je sociale media Allerlei afleiding en onderbreking. Verdeel alles op jouw wat op je to do lijstje staat over het prioriteitenkader. Wat kan je schrappen of delegeren? Wist je trouwens dat slechts 20% van jouw tijdsbesteding reeds 80% resultaat opleveren. Dit vraagt natuurlijk om focus en efficiënt werken. Ah, ja en niet vergeten, je hoeft niet alles alleen te doen. 2/ Focus en de Pomodoro techniekDankzij de pomodoro techniek slaag je erin om je gedurende 4x25 minuten te focussen. Die Italiaanse tomaat komt trouwens van het eiwekkertje in de vorm van een tomaat. Je kiest een taak uit en richt er je volledige aandacht op. Stel je timer in op 25 minuten, gedurende die tijd wijd je je enkel en alleen aan deze taak. Leg je telefoon opzij, sluit alle social media af. Vervolgens neem je 5 minuten pauze. Je herneemt je taak of indien deze afgewerkt is, schakel je over naar een andere taak gedurende 25 minuten. Dit proces herneem je 4 maal en vervolgens neem je een pauze van 25 à 30 minuten. Op deze manier werk je bijzonder efficiënt en laat je geen afleidingen toe. Deze techniek kan niet in elke job toegepast worden. Maar je kan dit vast thuis ook uitproberen. Spreek met jezelf af dat je in 25 minuten de woonkamer opruimt. Evalueer na die 25 minuten hoeveel resultaat je al geboekt hebt. Herinner je de 20/80 regel. In die 25 minuten heb je vast al 80% resultaat geboekt. Hoe meer tijd je ter beschikking hebt, hoe langer je er ook over doet. 3/ Eat your Frog Geen nood, ik lust ook geen kikkerbillen. Dit principe staat voor de vervelendste klus van de dag als eerste aan te pakken. Je weet wel dat ene telefoontje of mailtje wat écht wel dringend is, die ene taak waar je zo tegenop ziet. Als je dit als eerste aanpakt, heb je het alvast achter de rug. Anders blijft het toch maar energie vragen, alleen al doordat je er de hele dag aan denkt dat je het nog moet doet. Je weet ondertussen al, elke afleiding kost extra energie en tijd. 4/ Schrap het Multitasken Multitasken betekent in staat zijn om twee denkprocessen gelijktijdig uit te voeren. Er is al genoeg wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, het lukt mannen niet, het lukt vrouwen niet, het lukt jou niet en het lukt mij niet ... en het bewijs is er gewoon. De pannen koken over of het eten brandt aan. Je maakt fouten in je berekening omdat je met een half oor je telefoongesprek probeert af te ronden. Je beantwoordt een mail met een reply all i.p.v. enkel naar die ene collega terwijl je een vergadering probeert te volgen. De kans is groot dat je nu trouwens aan het multi tasken bent. Snel even dit blog lezen en ondertussen ... We worden doodmoe van dat constante heen en weer tussen verschillende taken. Het kost je bovendien meer tijd om twee dingen tegelijk te doen dan wanneer je beide taken apart en met focus zou doen. Schakel het popup venster en het geluid van je inkomende mail uit en ban ook alle andere mogelijke stoorzenders wanneer je geconcentreerd aan iets wil werken. Eén ding tegelijk bespaart je écht tijd! 5/ Automatiseer Klinkt het ingewikkeld en tijdrovend? Ja, ik geef toe de eerste keer vraagt het wel even tijd maar eens je een goed schema hebt uitgedacht, bespaar je heel veel tijd. Maak een weekmenu. Noteer voor elke dag van de week en voor elk maaltijd wat je zal klaarmaken en wat je nog moet inkopen. Dit bespaart je alvast het bedenken van een maaltijd de dag zelf en het wachten bij de supermarkt bij je dagelijkse last minute boodschappen. Je kan hier zelf nog een stapje verder in gaan. Denk maar vrijdag vis, donderdag veggie, maandag kip, dinsdag pasta, woensdag restjesdag. Hou hierbij rekening met je weekplanning en de tijd die je beschikbaar hebt in je agenda. Eens je een paar weken ver bent, kan je gewoon inspiratie gaan halen uit de voorgaande weken. Nog even checken of je alle benodigheden op voorraad hebt en klaar! Ook voor de ochtend- en avondroutine kan je samen met je kind(eren) en partner een overzicht maken van alles wat dient te gebeuren. Betrek je kids hier ook actief bij en vraag hun mening. De kans is dan immers groter dat ze ook willen meewerken aan de uitvoering. Hang het plan op zodat het als geheugensteuntje kan dienen. Bekijk ook alle huishoudelijke taken met een bijzonder kritisch oog, denk aan je prioriteitenkader en de 20/80 regel. Moeten de ramen écht elke week/maand gepoetst worden? Kunnen de handdoeken en ondergoed ook ongestreken weggeborgen worden? Klinkt allemaal heel interessant, maar heb je geen idee hoe je hier praktisch aan begint?
Bij Mama's in Balans kan je terecht voor ondersteuning en coaching. In het kader van meer evenwicht in je loopbaan en je privéleven kunnen we ook aan de slag met loopbaancheques van de VDAB. Meer weten? Via deze link kan je rechtstreekse in mijn agenda een gratis kennismaking reserveren. Samen bekijken we wat je graag wil bereiken en of ik hierbij een geschikte partner ben. Reageren is niet langer mogelijk.
|
AuteurMama-Coach Anja heeft 2 kinderen. Als coach wil ik jou helpen om meer rust, balans en plezier te laten ervaren. Archieven
Juli 2022
Categorieën |